רשות העתיקות, מינהל שימור משרד הפנים, מינהל התכנון רשות הטבע והגנים משרד הפנים, מינהל התכנון רשות העתיקות, מינהל שימור רשות הטבע והגנים וועדת מורשת עולמית הוועד הישראלי לאונסקו איגוד המתכננים בישראל עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל הארגון הישראלי לשימור נכסי תרבות המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל איגוד המוזאונים ואיקו'ם ישראל איקומוס ישראל האיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע אוניברסיטת בר אילן בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל אוניברסיטת חיפה המכללה האקדמית גליל מערבי אוניברסיטת תל אביב

תקצירי הכינוס

רוח המקום


ציורי פרסקאות מבית איתמר בקיבוץ אפיקים - שכבות של תקופה

מיכל בראור

בחודש פברואר 2014, נחשפה באולם הספורט של בית איתמר בקיבוץ אפיקים סדרה של ששה ציורי קיר. מידותיהם כשלושה מטרים אורך על מטר גובה. הציורים כולם מתארים סצנות מחיי הקיבוץ ומצוירים בסגנון אחיד, קו שחור תוחם משטחי צבע צבעוניים.

חשיפת הציורים פתחה בפנינו, המתעדים והמשמרים, צוהר לסיפור שתחילתו בשנת 1952. בשנה זו הגיע לקיבוץ אפיקים שלדון שונברג, מומחה אמריקאי לציורי פרסקו על-מנת לצייר בבית איתמר את דיוקנו של איתמר גולני שנהרג במלחמת 1948. שונברג צייר שני ציורים מונומנטליים הממוקמים משני צדי הבמה, משמאל מצויר איתמר גולני ומימין מצויר יוגב מצרי. הציורים מתנשאים לגובה חמישה מטרים וסגנונם שונה מששת הציורים הנסתרים שנחשפו.

השאלות הראשונות שעלו היו בנוגע לזהות הציורים ולסיבה בגינה נמחקו הציורים.

הסברה הראשונה שעלתה היתה שמדובר בליאו רוט, צייר הקיבוץ, שסגנונו מתאים לציורים. במידה וסברה זו נכונה, יש להניח כי הציורים נמחקו בהסכמתו. לעומת זאת יש הטוענים כי רוט מעולם לא צייר בבית איתמר. אלה מסמנים את הצייר שלום סבא, שבילה בקיבוץ מספר שנים כמי שיצר אותם. גם לסברה זו נמצאים מתנגדים.

התעלומה על מקור הציורים מרתקת. היא מציפה דילמות של התקופה, סגנוניות ופוליטיות כאחד. בנוסף היא מאפשרת לחשוב, כפי שהיטיב לנסח זאת יואל קאס, כי הציורים הם תוצר של תקופה ולא של אינדיבידואל, תערובת של סבא, שונברג ורוט שציירו כולם ביחד.

בהרצאה אציג את פרטי התחקיר שעשיתי. את השלבים לאיתור מידע בארכיונים וראיונות עם היסטוריונים של אמנות ארץ ישראלית ועם ציירים שהתלמדו אצל שונברג, ואת הסיבות לחשיבות שימורם של ציורים שנמחקו.



<< חזרה לאינדקס תקצירי הכנס